Založ si blog

Manipulácia v televízii ?

Média predstavujú verejnú formu komunikácie, ktorá smeruje od jedného informačného zdroja k veľkému množstvu prijímateľov. Ich základnou úlohou je zhromažďovanie, šírenie a odovzdávanie pravdivých informácií. Aká je však realita? 

V dnešnej dobe si spoločnosť už postupne začína uvedomovať fungovanie a manipuláciu médií. Avšak, nastoľuje sa otázka, či médiá reflektujú spoločnosť alebo spoločnosť reflektuje médiá?

Zoberme si napríklad televíziu. Divák často vníma televíziu ako určité normatívum, rozhoduje sa podľa nej, sám seba presviedča, že práve taký program chce vidieť, koná tak však len preto, že sa mu neponúka iná alternatíva. Na druhej strane televízie spoločnosť zväčša nerešpektujú, nejde im o predaj programov verejnosti, ale skôr o predávanie verejnosti reklamným zadávateľom a inzerentom. Biznis je biznis a televízie budú preto naháňať diváka za každú cenu, bez ohľadu na záujem verejnosti, bez ohľadu na to, že kazia a dehonestujú ľudská kultúru a morálku. Pritom sa televízne programy nieže nezlepšujú, ale naopak, vo všeobecnosti spejú k horšiemu. Reality šou, filmy plné násilia, sexu a hrubostí, akoby boli jediným verným a pravdivým  obrazom skutočnosti. Ich tvorcovia sa usilujú divákom prelepiť cez oči pásku a presvedčiť ich, že toto je ten ozajstný život, ktorý sa odohráva okolo vás, slušnosť už vlastne neexistuje, ak áno, tak len marginálne, my vám ponúkame správne a reálne videnie sveta. Televízna realita má svoj naplánovaný scenár, využíva sofistikovanú prácu s kamerou a so strihom, réžia si vyberie najvhodnejšie typy, vytvorí úrodnú pôdu na vyhrotenie napätia medzi účinkujúcimi, podsunie im alkohol, navodí konfliktnú situáciu. Zmysly aktérov sa dostávajú do nainscenovanej extázy, a ty, recipient, hľadaj v nich svoj predobraz; zabudni na všetko a na všetkých, ak si prišiel o prácu, ak ťa trápia existenčné starosti, sám si na vine, lebo sa nevieš spratať do kože. Ale nič to, veď sa pozri, ešte sú horší od teba. Ak ti nestačí „realita“, tak ti ponúkneme fikciu, film, obscénnosti, agresivitu, vraždenie. Buď rád, že si nespadol do rovnakej kaše.

Čo vedie televízne spoločnosti k výrobe takých programov? Predovšetkým niekoľko faktov: lacnejšie je produkovať prázdne programy plné násilia (avšak oveľa ziskovejšie) ako náročné diela, pri ich tvorbe netreba talent, druhotriedni, resp. neprofesionálni herci nežiadajú také vysoké honoráre, programy sa ľahšie predávajú na zahraničnom trhu, výroba násilia je žánrovo menej náročná ako výroba humorných scén, a napokon skutočnosť, že programy popretkávané hrubým násilím majú vyššiu sledovanosť.

 

 

 

vlak, stanica, rýchlik

Vlaky odľahčia dopravu pri Bratislave už tento rok

25.04.2017 14:00

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vidí v regionálnej doprave veľký potenciál.

Markíza, logo

Nebudeme môcť pozerať Markízu a TV JOJ? Od operátorov pýtajú vysoké poplatky

25.04.2017 13:46

Televízie Markíza a JOJ chcú spoplatniť svoje vysielanie. Oznámila to Asociácia prevádzkovateľov káblových telekomunikácií (APKT).

Ivanka Trumpová, Angela Merkelová,

Nemecké médiá: Je absurdné, ak Merkelová robí politiku s Ivankou Trumpovou

25.04.2017 13:44

Rozporuplné názory sprevádzajú návštevu Ivanky Trumpovej v Nemecku, kde sa zúčastňuje stretnutia významných predstaviteliek krajín G20.

oprava ciest

Vodiči, pozor! Bratislava začína s opravami ciest

25.04.2017 13:07

Vodiči v Bratislave by sa mali pripraviť na dopravné obmedzenia v súvislosti s opravami ciest a chodníkov na území hlavného mesta. V pláne je oprava 27 km ciest.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 3032x
Priemerná čítanosť článkov: 3032x

Autor blogu

Kategórie

Archív